
Dziennik Gazeta Prawna,  28–30 września 2018  nr 189 (4839)    dziennik.pl  forsal.plA28
m
ed
ia

Ukazuje się 
nieprzerwanie 
od 175 lat. 
Choć prasa 
przeżywa 
kryzys, 
a bliskie mu 
wartości 
liberalne 
są ostatnio 
zakrzykiwane 
przez 
populizm, jego 
nakład rośnie. 
Rzeczywistość 
się zmienia, 
„The 
Economist” 
pozostaje 
taki sam

Sędziwy 
strażnik 
demokracji

Konrad Wojciechowski 
   

 Kim jest współczesny dziennikarz? 
Jeśli jest uznany i pisze do poczyt-
nego tytułu – niemal celebrytą. 
Przy tekście, który napisał, wid-
nieją nie tylko jego imię oraz na-

zwisko, ale też zdjęcie. W brytyjskim ty-
godniku „The Economist” to wciąż nie do 
pomyślenia. W nim żaden tekst nie jest 
podpisany przez autora. Chyba że prze-
staje z tytułem współpracować – wtedy 
na pożegnanie z czytelnikami ten jeden 
jedyny raz może zrobić dla siebie wyjątek.

Kiedy we wrześniu 1843 r. ukazał się 
pierwszy numer „The Economist”, pisa-
nie do gazet nie uchodziło za zajęcie pre-
stiżowe. Część tekstów podpisywano więc 
pseudonimami, inne publikowano bez po-
dawania informacji o autorze. W XIX w. na 
łamach „The Economist” pojawiały się też 
często teksty opracowywane przez wielu 
dziennikarzy na podstawie informacji zdo-
bytych od kupców, toteż pod takimi new-
sami nie podpisywała się konkretna osoba. 

I tak zostało do dziś. Bo nie autor jest 
najważniejszy, tylko informacja.

Liberalizm nie tylko dla elit 
Tygodnik powstał z inicjatywy biznesmena 
i bankiera Jamesa Wilsona, który lobbował 
na rzecz uchylenia przepisów dotyczących 
wysokich ceł na import zbóż (corn laws). 
Prawo chroniło brytyjskich producentów 
przed konkurencją, lecz spowalniało roz-
wój rodzimego przemysłu, bo ceny zboża 
były równie wysokie, jak koszty utrzymania 
pracowników najemnych. A „The Econo-
mist” opowiadał się za wolnym rynkiem.

Od tamtego czasu tygodnik niezmiennie 
trzyma się liberalnego kursu. Popiera wol-
ny handel, globalizację, jest zwolennikiem 
migracji, małżeństw homoseksualnych czy 
legalizacji narkotyków. Walczy o prawa 
człowieka, ostro reaguje, gdy zagrożone są 
demokratyczne pryncypia – jak po wybo-
rze Donalda Trumpa na prezydenta USA, 
co skomentował następująco: „Końcem 
historii miał być kres konfrontacji mię-
dzy kapitalizmem a komunizmem. Ale 
historia wraca, by się zemścić”.

Pytam dziennikarza tygodnika, czy 
Trump i brexit mogą przyczynić się do 
końca liberalnej demokracji, w którą od 
175 lat wierzy „The Economist”. – Nie są-
dzę, aby nacjonalizm i autorytaryzm za-
triumfowały na wieki, ponieważ większość 
ludzi chce tego, co oferuje im liberalizm. 
Liberałowie muszą przekonać nową ge-
nerację wyborców, że wartości, takie jak 
wolność, demokracja, różnorodność, są 
czymś więcej niż projektem dla elit – od-
powiada Andrew Miller. Kim są ci wyborcy, 
o których mówi dziennikarz? To m.in. czy-
telnicy brytyjskiego tygodnika, rozprosze-
ni po całym globie, ale światopoglądowo 
sobie bliscy. – Obecnie większość z nich 
mieszka w Ameryce. Łączy ich ciekawość 
wydarzeń na świecie. To może być zarówno 
biznesmen z Nowego Jorku, jak i student 
z Bombaju – próbuje scharakteryzować 
profil czytelnika swojej gazety Miller.

„The Economist” miał 175 lat na zbudo-
wanie globalnego zasięgu. W czym tkwi 
tajemnica długowieczności? I co zadecydo-
wało, że pismo cieszy się tak wielką reno-
mą? – Ważny jest opiniotwórczy charakter 
tytułu, który oferuje czytelnikom specja-
listyczną wiedzę podawaną w przystępny 
sposób. Redakcja do dziś przywołuje na 
swej stronie internetowej słowa wielolet-
niego ministra spraw zagranicznych lor-
da Granville’a, który mówiał, że gdy czuje 
się niepewnie w jakimś temacie, czeka na 
to, co w tej sprawie będzie miał do po-
wiedzenia „The Economist”. Niewątpliwie 
do popularyzacji tytułu przyczynił się też 
fakt, że tygodnik redagowany jest w języku 
angielskim, co znacząco zwiększa zasięg 
oddziaływania, oraz jego współpraca z ko-
respondentami zagranicznymi. Ryszard 
Kapuściński utyskiwał, że współczesne 
media zainteresowane są głównie tymi 
wydarzeniami, które rozgrywają się blisko 
odbiorcy. „The Economist” zdecydowa-
nie przeciwstawia się takiemu podejściu, 
czym wyróżnia się na rynku prasy – mówi 
dr  Edyta Żyrek-Horodyska z Instytutu 
Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji 
Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

„The Economist” a sprawa polska
Skoncentrowany na globalnej polityce „The 
Economist” śledzi także sytuację w Polsce. 
Po zwycięstwie PiS w wyborach parlamen-
tarnych w 2015 r. i awanturze z wyborem 

nowych sędziów do Trybunału Konstytu-
cyjnego dziennikarze tego tytułu określili 
działania partii Jarosława Kaczyńskiego 
jako „wandalizm” i „dryfowanie w stronę 
nieliberalnej demokracji”.

Brytyjski tygodnik nie jest jednak ten-
dencyjnie nieprzychylny polskiej pra-
wicy. Docenił wprowadzenie programu 
500 plus jako socjalnego instrumentu, 
który – jak zauważył – zmniejszył skalę 
ubóstwa wśród dzieci. Ale już o pomyśle 
rządzących na repolonizację banków wy-
powiedział się niepochlebnie i dosadnie, 
nazywając ów projekt „pełzającą nacjona-
lizacją”. Równie krytycznie odniósł się do 
zamiaru obniżenia wieku emerytalnego 
– jego zdaniem polski rząd wykazał się 
fiskalną lekkomyślnością.

Choć obecna władza oburza się na głosy 
krytyki dobiegające zwłaszcza z ulicy i za-
granicy, „ The Economist” jest nad Wisłą 
czytany i komentowany, także w prawico-
wych kręgach. Z artykułem w brytyjskim 
tygodniku na temat Jedwabnego i polskie-
go antysemityzmu w kontekście filmu 
„Pokłosie” polemizowano na łamach „Do 
Rzeczy”. W polskiej gazecie padły mocne 
słowa: że publikacja „The Economist” jest 
żenująca i stawia nas w niekorzystnym 
świetle jako współwinnych Holokaustowi 
i niegotowych do ekspiacji.

Renoma i zasięg brytyjskiego potentata 
prasowego sprawiają, że takie teksty idą 
w świat. Pytanie, na ile prestiżowy tygo-
dnik docierający do globalnego czytelnika 
jest w stanie wpływać nie tylko na opi-
nię publiczną, ale też na polityków, któ-
rzy z głosem tej opinii raz na jakiś czas 
muszą się liczyć.

– Publikacje w „The Economist” może 
nie wywierają bezpośredniego wpływu na 
polską gospodarkę, bo to nie jest agencja 
ratingowa, ale działają na wyobraźnię za-
granicznych inwestorów – uważa dr Alek-

sander Łaszek, ekspert Forum Obywatel-
skiego Rozwoju. – Tygodnik jest powiązany 
z think tankiem Economist Intelligence 
Unit (EIU), który za pośrednictwem ra-
portów i analiz kreuje pewien wizeru-
nek biznesu czy polityki. Nasz rząd, o ile 
przejmuje się wizerunkiem za granicą, to 
wyłącznie ucieka się do PR, a nie refleksji 
nad swoimi działaniami. Jednak roszada 
na stanowisku premiera potwierdza, że 
opinie formułowane choćby przez „The 
Economist” są brane pod uwagę. Dlatego 
przeciętnie operującą angielskim Beatę 
Szydło zastąpił bardziej medialny Mateusz 
Morawiecki, który przynajmniej potrafi się 
dogadać z zachodnimi partnerami.

EIU każdego roku przedstawia ranking 
na temat stanu demokracji na świecie, 
a wyniki publikuje brytyjskie czasopismo. 
W 2015 r. w zestawieniu 167 krajów Polska 
zajmowała 48. miejsce (demokracja wa-
dliwa), to w ubiegłym już 53. (demokracja 
wadliwa) – spadliśmy za Ghanę, Surinam 
czy Trynidad i Tobago. Za sprawą „The Eco-
nomist” w świat poszedł komunikat, że 
nasz kraj nie szanuje zasad trójpodziału 
władzy, a media publiczne stały się tubą 
propagandową rządzących.

W epoce Twittera i postprawdy
Dotarcie do globalnego czytelnika to dziś 
zadanie internetu, bo prasie coraz trud-
nie wytrzymywać konkurencję darmowych 

mediów społecznościowych. Widząc, co 
się święci, amerykański „Newsweek” już 
w 2012 r. postanowił zrezygnować z pa-
pieru i uciec do świata cyfrowego. Ame-
rykanie motywowali tę decyzję rosnącymi 
kosztami druku i gwałtownym spadkiem 
sprzedaży, który od 2003 r. do 2010 r. stop-
niał o połowę: z 3,1 mln do 1,5 mln egzem-
plarzy. „The Economist” nie musi się mar-
twić o nakład – jego wyniki sprzedażowe 
zwyżkują. Jeszcze w 1960 r. średni nakład 
wahał się w okolicach 30 tys. egz., by 10 lat 
później wzrosnąć ponad trzykrotnie, a dwa 
lata temu osiągnąć pułap 1,3 mln.

Dlaczego „The Economist” zyskuje, kiedy 
inni tracą? – W dobie kultu szybkiego new-
sa oferuje pogłębione, specjalistyczne ana-
lizy, za które czytelnik gotów jest zapłacić. 
W okresie rewolucji cyfrowej kryzys czy-
telnictwa prasy jest zjawiskiem nieunik-
nionym, dlatego „The Economist” moc-
no zainwestował w prenumeratę cyfrową 
– w pierwszym półroczu 2018 r. korzystało 
z niej już ponad 460 tys. odbiorców. Przy-
kład amerykańskiego „Newsweeka”, któ-
ry ogłosił całkowitą rezygnację z wersji 
drukowanej, a rok później zdecydował się 
do niej powrócić, pokazuje, że nie zawsze 
całkowite przejście do sieci jest dla wy-
dawcy właściwym wyborem – podkreśla 
dr Żyrek-Horodyska.

„The Economist” nie zamierza rezy-
gnować z utrzymania zagranicznych biur 
i korespondentów na całym świecie, co 
przecież generuje dodatkowe koszty. An-
dreas Kluth, który przez 20 lat pisał teksty 
dla brytyjskiego tytułu z Londynu, Hong-
kongu, Los Angeles czy Berlina, tłuma-
czył obecność biura tygodnika w stolicy 
Niemiec tym, że ten kraj jest kluczowym 
państwem Unii Europejskiej, więc infor-
macje, które stamtąd napływają, są inte-
resujące dla czytelników na całym świecie. 
Bo „The Economist” jest czytany nie tylko 

na Starym Kontynencie, ale też w USA, 
Japonii czy Chinach. To, że pismo jest re-
dagowane po angielsku, ma duży wpływ 
na szeroką ekspansję na anglojęzyczne 
rynki, takie jak Indie – drugi co do liczby 
ludności kraj na świecie.

Pytanie jednak, czy w dobie dyktatu me-
diów społecznościowych nawet tak uznane 
periodyki jak „The Economist” są jeszcze 
w stanie z pozycji autorytetu komuni-
kować się z czytelnikami? Czy w epoce 
postprawdy wiarygodność informacji bę-
dzie w stanie wygrać wyścig z szybkością 
Twittera? – Komunikacyjny potencjał TT 
i dziennikarstwa obywatelskiego nie powi-
nien być marginalizowany. W 280 znakach 
trudno jednak zmieścić poważne analizy 
czy przedstawić kontekst dla przekazy-
wanej informacji. „The Economist” jest 
obecny na Facebooku, Twitterze, nawet 
Instagramie. Na bieżąco reaguje też na 
nowinki: był jednym z pierwszych me-
diów, które w 2018 r. zaczęło korzystać 
z aplikacji Instagramu IGTV, pozwalającej 
publikować krótkie filmy – przypomina 
dr Żyrek-Horodyska.

– Wydaje się, że postępujemy właściwie. 
Było wiele pesymistycznych przepowied-
ni na temat supremacji internetu oraz 
uzależnienia dziennikarstwa od wpływów 
z reklam. Mamy to szczęście, że czytelnicy 
chcą płacić za dobrą pracę, którą wykonu-
jemy – kończy Miller. � ©℗


