Cel
Zapoznanie studentów z problemami zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem w sytuacji szybkiego postępu technologicznego i innowacyjnego oraz postępującej globalizacji działalności gospodarczej.
Program
Tematyka kursu obejmować będzie m.in.: podstawowe problemy zarządzania innowacjami; praktyka innowacji (czy przedsiębiorczość i innowacyjność może być aktywnością systematyczną?); innowacje jako element procesu zarządzania; integracja i strategiczne uczenie się (właściwe miejsce aktywności badawczej w przedsiębiorstwie, przydzielanie środków na innowacje, strategia przedsiębiorstwa a proces innowacyjny, organizacja procesu innowacyjnego w małych przedsiębiorstwach); procesy organizacyjne i zarządzanie wewnątrz przedsiębiorstwa a innowacje (tworzenie strategii przedsiębiorstw ukierunkowanych na innowacje, efektywne zarządzanie zasobami w sytuacji szybkiego rozwoju technologicznego, innowacje produktu i procesu, inne czynniki sprzyjające uczeniu się na poziomie przedsiębiorstwa); tworzenie organizacji innowacyjnej; specyficzne warunki tworzenia małej innowacyjnej firmy. Rola venture capital. Wewnętrzna przedsiębiorczość (intrapreneurship).
Tematyka wykładów
- Podstawowe problemy zarządzania innowacjami (innowacje i konkurencyjność, typy innowacji). Schumpeterowska wizja rozwoju gospodarczego i procesu innowacyjnego. Źródła innowacji. Transfer technologii. Podstawowe informacje o procesie zarządzania innowacjami. Bariery wprowadzania innowacji. Wskaźniki innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce.
- Przedsiębiorczość – podstawowe pojęcia. Praktyka innowacji – czy przedsiębiorczość i innowacyjność może być aktywnością systematyczną?; innowacja celowa i siedem źródeł okazji do innowacji wg Druckera, zasady innowacji wg Druckera). Konkurencyjność – podstawowe pojęcia. Źródła i mechanizm powstawania przewag konkurencyjnych. Konkurencyjność systemowa (poziomy metaekonomiczny, makroekonomiczny, mezoekonomiczny i mikroekonomiczny). Rola polityki konkurencji w budowaniu gospodarki rynkowej. Konkurencyjność przedsiębiorstwa.
- Innowacje jako element procesu zarządzania (innowacje jako element przedsiębiorczości, liniowe i złożone modele aktywności innowacyjnej, czy możemy kierować innowacjami? Przykłady innowacji i firm innowacyjnych, które odniosły sukces, przesłanki sukcesu we wdrażaniu innowacji. Typy innowacji. Hipoteza Czerwonej królowej. Innowacje jako proces zarządzania i jako proces centralny (rdzenny). Innowacje procesu i produktu. Modele procesów innowacyjnych (rys historyczny). Czy możemy zarządzać innowacjami? Przepis na sukces – diagram podsumowujący tok wykładu.
- Podstawy strategii innowacyjnych przedsiębiorstw (‘racjonalistyczne’ i ‘ewolucyjne’ podejście do formułowania strategii innowacyjnych i analizy konkurencji); ocena klasycznego podejścia Portera z punktu widzenia procesu innowacyjnego, zdolności dynamicznego rozwoju firm, strategie innowacyjne małych firm. Czynniki określające możliwość komercyjnego wykorzystania wprowadzanych zmian technologicznych.
- Trajektorie technologiczne (podstawowe typy trajektorii technologicznych, technologie przełomowe, czynniki sprzyjające wypracowywaniu kompetencji innowacyjnych firm, ścieżki technologiczne w rozwoju małych firm). Rozwój kompetencji rdzennych firm.
- Nowe przedsięwzięcia jako narzędzie nauki i zdobywania doświadczeń (co to jest nowe przedsięwzięcie?, powody podejmowania nowych przedsięwzięć na poziomie przedsiębiorstwa, kierowanie nowymi przedsięwzięciami, struktury nowych przedsięwzięć). wewnętrzne przedsięwzięcia (corporate venture). Venture capital – podstawowe pojęcia i stadia inwestowania, inwestowanie ‘klasyczne’ a typu venture, venture managemnt, spinn-off).
- Budowanie organizacji innowacyjnej (wspólna wizja rozwoju a przywództwo, odpowiednia struktura organizacyjna, rola indywidualności w rozwoju przedsiębiorstwa innowacyjnego, zaangażowanie a innowacje w przedsiębiorstwie, efektywna praca zespołowa a innowacje, klimat kreatywności i twórczego rozwoju, rola czynników zewnętrznych w tworzeniu przedsiębiorstwa innowacyjnego, systemy wymiany innowacji i komunikowania się, podstawowe cechy organizacji nakierowanej na uczenie się i poszukiwanie innowacji).
- Specyficzne warunki tworzenia małej innowacyjnej firmy (rozwój wiedzy i innowacje radykalne a powstanie małych firm, czynniki organizacyjne i dobre zarządzanie w małej firmie innowacyjnej, profil przedsiębiorcy technologicznego finansowanie i business plan, kilka przykładów małych firm innowacyjnych).
- Podejście zintegrowane w zarządzaniu innowacjami (uczenie się jako podstawa dobrego zarządzania w przedsiębiorstwie innowacyjnym, ‘monitoring’ i ocena sukcesu innowacyjnego, rodzaje ‘nowatorstwa’ w różnego typu organizacjach przedsiębiorstwa).
- Wewnętrzna przedsiębiorczość i zarządzanie wiedzą (historia pojęcia intrapreneurship, ‘pięciu od innowacji’, ‘Dziesięć przykazań przedsiębiorcy’, kodeks wewnętrznego przedsięwzięcia (The intrapreneurial Bill of Right) ‘Sieć mózgów’).
- Gospodarka Oparta na Wiedzy – główne założenia i cele. Strategia Lizbońska i Nowa Strategia UE2020. Państwo w Gospodarce Wiedzy (rządowe programy stymulujące powstawanie i komercjalizację innowacji, polityka patentowa, zagraniczne inwestycje bezpośrednie). GOW a Gospodarka Kreatywna Richarda Floridy.
Literatura podstawowa:
- Joe Todd, John Bessant, 2008, Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley & Sons (the 4th edition)
- Gifford Pinchot, Ron, Pellman, 1999, Intrapreneuing in Action. A handbook for business innovation, San Francisco: Berret-Koehler Publishers, Inc.
- Jerzy Węcławski, 1997, Venture Capital. Nowy instrument finansowania przedsiębiorstw, Warszawa: PWN.
- Słownik innowacji
Literatura uzupełniająca:
- Bielski Ireneusz, 1994, Innowacje. Poradnik dla wynalazców i menedżerów, Bydgoszcz (Wademecum Zarządzania przedsiębiorstwem).
- Dąbrowski Jan, Izabela Kołdakiewicz, 1998, Praktyki innowacyjne polskich przedsiębiorstw, WszPiZ im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
- Drucker Peter F. 1992, Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE: Warszawa.
- Galar Roman, Grzegorz Roman, Jan Waszkiewicz, 1998, ‘Innowacyjność przedsiebiorstw na przykładzie Dolnego Śląska’, Master in Business Admionistration, nr1 (31) styczeń-luty.
- Gniewek Tomasz, 1997, ‘Innowacyjna strategia przedsiębiorstwa’, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 4
- Góralczyk Andrzej,1989, Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa.
- Kasprzak Wacław, Karol Pelc, 1999, Wyzwania technologiczne – prognozy i strategie, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
- Krasowski Marian, Witczak Marek, 1999, ‘Bariery w transferze technologii’, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 9.
- Krasowski Marian, Witczak Marek, 2000, ‘Wykorzystanie instrumentów polityki innowacyjnej’, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1.
- Marciniak Stefan, 1998, Innowacje i rozwój gospodarczy, Warszawa: Ośrodek nauk Społecznych PW.
- Martyniak Zbigniew, 1997, Wstęp do inwentyki, Kraków.
- Mikosik Stanisław, 1993, Teoria rozwoju gospodarczego Josepha A. Schumpetera, Warszawa: PWN
- Poznańska Krystyna, 1998, Uwarunkowania innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
- Wasilewski Lesław, Stefan Kwiatkowski, Jan Kozłowski, 1997, Nauka i Technika dla Rozwoju, Warszawa.
- Stawasz Edward, 1999, Innowacje a mała firma, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Lowe Paul, 1999, Zarządzanie technologią. Możliwości poznawcze i szanse, Kraków: Śląsk (orginał: The Management of Technology: Perception and opportunities, 1985, Chapman and Hall).
Tematyka prac zaliczeniowych w 20xx roku:
Proponuję by w tym roku tematem przewodnim prac zaliczeniowych były:
- ??
Forma pracy zaliczeniowej dowolna, może to być esej, raport, utwór literacki (nowela, sztuka teatralna, komiks, wiersz, …). Najważniejsze by praca była ciekawa, ‘wciągająca’ czytelnika, traktowała problem w sposób niesztampowy, niekonwencjonalny .
Zgłoszenie tematu do zaakceptowania (e-mailem) do 6 maja 20xx r.
Oddanie pracy (w formie elektronicznej) do 12 czerwca 20xx roku.